Biophilic architectuur in het onderwijs

In de gebouwde wereld van onze kinderen, de onderwijsgebouwen, zouden biophilic ontwerpprincipes een vanzelfsprekendheid moeten zijn. Onze hersenen en dus ook de ontwikkelende hersenen van onze kinderen zijn geëvolueerd door het ontdekken en verkennen van de natuur. Instinctieve reacties op de natuurlijke wereld zijn diepgeworteld in de menselijke psyche. We zijn allen psychologisch geprogrammeerd om te reageren op materialen, dieren, groen, vormen, temperatuur, vochtigheid, lucht, geluid, licht, schaduw, weer, zon, seizoenen dagritme, enz.

De hersenen van onze kinderen reageren instinctief op hun omgeving. Ecologische materialen, licht en lucht prikkelen tot betere prestaties.

Projecten binnen onderwijs

Scholen zouden de biophilic principes moeten beschouwen als een eenvoudig middel om zowel de academische prestaties van kinderen als het welzijn van haar werknemers te verbeteren. Dagelijkse blootstelling aan de natuur is een van de belangrijkste factoren in de kwaliteit van een leer- en werkomgeving. Een effectieve en holistische manier om kinderen en volwassenen beter te laten functioneren. Een omgeving die het welzijn en het moreel vermogen verbetert, wat personeelsverloop vermindert en productiviteit verhoogd. Beide resulteren in tevredenheid en dus het behoud van personeel en leerlingen. Kostenposten voor verzuim, werving, extra personeel en ondersteuning worden lager.

Biofilische school De Verwondering 001

De cijfers liegen er niet om

van de kinderen kiezen natuur en een buitenlocatie, boven een binnen locatie
0 %
de leercapaciteit wordt verhoogt, tot 25%
tot 0 %
kinderen halen tot 15% hogere testscores
< 0 %

Groen in de directe omgeving, daglicht en uitzicht op de natuur verbeteren de leeromgeving:

  • 96% van alle kinderen verkiezen natuur en een buitenlocatie, boven een binnen locatie
  • Contact met de natuur vergroot de aandacht en concentratievermogen
  • De leercapaciteit verhoogt met 20 tot 25%
  • Hogere testscores van 5 tot 15%
  • Minder personeelsverloop, ziekteverzuim en presentisme onder leerkrachten
  • Natuurlijke materialen en planten maken een leeromgeving visueel en tactiel wat kinderen activeert en uitdaagt

Artikelen binnen onderwijs

Meer weten over een bepaald onderwerp?